Pedagogika Marii Montessori

Priorytetem w pedagogice Montessori od momentu jej powstania jest podmiotowość w traktowaniu dziecka i jego rozwoju, liczenie się z jego potrzebami i indywidualnymi możliwościami. Dzieciństwo to bardzo ważny okres w rozwoju jednostki ludzkiej, w którym zachodzą wszystkie podstawowe procesy twórcze, nadające kształt osobowości. Wewnętrzna energia dzieci skłania je do ciągłej aktywności, niestrudzonego poszukiwania i trwałego realizowania podjętych działań. To właśnie na tej spontanicznej i wszechstronnej aktywności dziecka oparta jest montessoriańska nauka i wychowanie. Daje ona dzieciom szansę całościowego rozwoju: intelektualnego, fizycznego, duchowego, kulturowego i społecznego.

Maria Montessori

Maria Montessori córka Alessandra Montessori i Renilde Stoppani, matka Mario Montessori, lekarz, twórczyni systemu pedagogicznego, urodzona 31 sierpnia 1870 roku w miejscowości Chiarawall (Ancona) we Włoszech.

10 zasad Montessoriańskich

„Wspierać życie: oto pierwsza podstawowa zasada”. M. Montessori

Proces dydaktyczny

„Uczyłam się dziecka. Wzięłam to, co dziecko mi przekazało i wyraziłam to, i tak powstała metoda zwana metodą Montessori.”M.Montessori

Nauczyciel Montessori

„Nauczyciele nie mogą przypominać marionetek. Muszą być serdeczni, troskliwi i wyrozumiali”. M.Montessori