10 zasad Montessoriańskich
![](https://elipsoida.pl/wp-content/uploads/2024/07/boat_home-min.png)
![](https://elipsoida.pl/wp-content/uploads/2024/07/ikona-1.png)
ZASADA SWOBODY WYBORU RODZAJU PRACY
– dziecko świadomie wybiera materiał z jakim będzie pracować, zgodnie z przeznaczeniem przedmiotu, co pozwala na rozwój, a także na korzystanie z wolności.
![](https://elipsoida.pl/wp-content/uploads/2024/07/ikona-2.png)
ZASADA SWOBODY WYBORU CZASU PRACY
– dziecko wybiera tempo pracy ze względu na swoje fazy chłonności, musi być gotowe na pracę.
![](https://elipsoida.pl/wp-content/uploads/2024/07/ikona-3.png)
ZASADA SWOBODY WYBORU MIEJSCA PRACY
– dziecko samo wybiera miejsce swojego działania z uwzględnieniem najdogodniejszego dla siebie światła, atmosfery i wygody pracy; oczywiście czyni to zawsze pod rozsądnym i czujnym okiem nauczyciela
![](https://elipsoida.pl/wp-content/uploads/2024/07/ikona-4.png)
ZASADA SWOBODY WYBORU FORMY PRACY
– na początku dziecku prezentowana jest lekcja podstawowa, tak by następnie mogło Ono pracować samodzielnie; dziecko ma bezwzględne prawo do ciszy i pracy, tak długo, jak ta wydaje mu się atrakcyjna
![](https://elipsoida.pl/wp-content/uploads/2024/07/ikona-5.png)
ZASADA PORZĄDKU
– dziecko odkłada zawsze pomoc na niezmiennie ustalone miejsce; obowiązuje je szacunek do przedmiotu, dbanie o otoczenie (uporządkowane, przestronne, estetyczne, praktyczne) zgodnie z zasadą: ?Porządek w otoczeniu ? porządek w sercu?
„Wspierać życie: oto pierwsza podstawowa zasada”.
![](https://elipsoida.pl/wp-content/uploads/2024/07/integracja_4-min.png)
![](https://elipsoida.pl/wp-content/uploads/2024/07/rozwoj-foto-min.png)
![](https://elipsoida.pl/wp-content/uploads/2024/07/ikona-6.png)
ZASADA IZOLOWANIA I STOPNIOWANIA TRUDNOŚCI
– dziecko zaczyna pracę z łatwymi pomocami stopniowo sięgając po coraz trudniejsze, co umożliwia mu poznanie nowych pojęć i znaczenia słów;
![](https://elipsoida.pl/wp-content/uploads/2024/07/ikona-7.png)
ZASADA TRANSFERU
– wszystkie pomoce montessoriańskie są spójnym ?łańcuchem treści?, co oznacza, że każda pomoc zawiera elementy poprzedniej. Ważne jest aby dziecko potrafiło przenieść zastosowanie pomocy na życie codzienne;
![](https://elipsoida.pl/wp-content/uploads/2024/07/ikona-8.png)
ZASADA WŁASNEGO DZIAŁANIA I POWTARZANIA
– tylko systematyczne ćwiczenia pozwalają na sprawne wykonywanie zadania; skoro dziecko powtarza daną czynność czuje taką potrzebę i zawsze odkrywa coś nowego;
![](https://elipsoida.pl/wp-content/uploads/2024/07/ikona-9.png)
ZASADA OGRANICZENIA
– dziecko ma do dyspozycji każdy materiał w jednym egzemplarzu; Ważne jednak by pracowało w poszanowaniu zasad ogólnych ale również nie przeszkadzało w pracy innym ? METODA PARTNERSKA;
![](https://elipsoida.pl/wp-content/uploads/2024/07/ikona-10.png)
ZASADA SAMOKONTROLI
– dziecko samodzielnie sprawdza poprawność wykonanego zadania, dostrzega ewentualny błąd i szuka sposobu naprawienia go.
Aktualności
![lornetka.png lornetka.png](https://elipsoida.pl/wp-content/uploads/elementor/thumbs/lornetka-qqlwinr16l56ncmonmvsd57tn36qgouttnvhuuflds.png)
![](https://elipsoida.pl/wp-content/uploads/2024/06/news_3-1024x825.jpg)
Projekt Jajo
![](https://elipsoida.pl/wp-content/uploads/2024/06/news_1-1024x819.jpg)
Warsztaty Archeologiczne
![](https://elipsoida.pl/wp-content/uploads/2024/07/globe-min.png)