Pedagogika Marii Montessori

Priorytetem w pedagogice Montessori od momentu jej powstania jest podmiotowość w traktowaniu dziecka i jego rozwoju, liczenie się z jego potrzebami i indywidualnymi możliwościami. Dzieciństwo to bardzo ważny okres w rozwoju jednostki ludzkiej, w którym zachodzą wszystkie podstawowe procesy twórcze, nadające kształt osobowości. Wewnętrzna energia dzieci skłania je do ciągłej aktywności, niestrudzonego poszukiwania i trwałego realizowania podjętych działań. To właśnie na tej spontanicznej i wszechstronnej aktywności dziecka oparta jest montessoriańska nauka i wychowanie. Daje ona dzieciom szansę całościowego rozwoju: intelektualnego, fizycznego, duchowego, kulturowego i społecznego.

Maria Montessori – kobieta, która odmieniła świat edukacji

Maria Montessori była włoską lekarką i padagogiem, żyjącą w latach 1870-1952. Za swoje osiągnięcia była wyróżniana najwyższymi odznaczeniami przyznawanymi przez uniwersytety i rządy wielu krajów. Była także nominowana do Pokojowej Nagrody Nobla. Pracując w Klinice Psychiatrycznej Uniwersytetu Rzymskiego miała okazję obserwować dzieci, co skłoniło ją do rozważań na temat ich wewnętrznej siły oraz predyspozycji, które popychają je ku rozwojowi. Nie była zwolennikiem tradycyjnego modelu edukacji, który opierał się na dyscyplinie i siedzeniu przy ławkach w trakcie lekcji. W 1907 roku otworzyła własne przedszkole, gdzie nauka była dostosowana do indywidualnego rozwoju każdego dziecka. Wprowadziła swobodny wybór materiałów dydaktycznych, a także możliwość wyboru miejsca i czasu pracy. Zniosła nagrody i kary, a dzieci miały więcej swobody, co spowodowało, że ich zainteresowanie materiałem dydaktycznym rosło.

Metoda Montessori – oparta na kilku zasadach

Sukces pierwszej placówki, którą zdecydowała się otworzyć Maria Montessori spowodował, że wzrosło zainteresowanie i tym samym rozpoczęło się otwieranie kolejnych placówek. Metoda Montessori okazała się niezwykle skuteczna. Uczniom łatwiej było opanować materiał, a także mieli przestrzeń na rozwijanie swoich pasji. Ta metoda pracy z dziećmi oparta jest na kilku zasadach. Między innymi polega na swobodzie wyboru czasu, miejsca i formy pracy, braku kar i nagród czy samodzielnym sprawdzaniu poprawności wykonanego zadania. Metoda Montessori uczy poznawania świata za pomocą pięciu zmysłów, a zdobywanie wiedzy w przystępny dla dzieci sposób rozbudza ich ciekawość i przynosi ogromną satysfakcję.

Pedagogika Montessori – indywidualne podejście do dziecka

Placówki Montessori zyskały popularność ze względu na nieszablonowe i indywidualne podejście do każdego dziecka. Dzięki swobodzie i możliwości wyboru sposobu na pozyskiwanie wiedzy, uczniowie są bardziej zaangażowani, a praca przynosi lepsze efekty. Pedagogika Montessori oparta jest na tolerancji i poszanowaniu każdego dziecka. Jej istotą jest zrozumienie, że każde dziecko jest inne i wymaga indywidualnego podejścia. Nauczyciel jest mentorem, a jego zadaniem jest wspieranie uczniów w procesie edukacji, bez pospieszania i oceniania.

Montessori Warszawa – przedszkole i szkoła

Chciałbyś zapisać dziecko do placówki Montessori Warszawa? W naszej ofercie dostępne jest zarówno przedszkole, jak i szkoła. Naszą misją jest stworzenie miejsca, które będzie przyjazne dla dzieci. Stwarzamy najmłodszym najlepsze możliwości rozwoju, zważając na ich indywidualne możliwości oraz postępując w zgodzie z ich tempem pracy. W naszych placówkach dzieci mogą zdobywać nowe umiejętności, a także rozwijać swoje talenty i zainteresowania. Zapewniamy przyjazne otoczenie, miłą atmosferę oraz profesjonalne pomoce dydaktyczne zgodne z metodą Montessori.

Maria Montessori

Maria Montessori córka Alessandra Montessori i Renilde Stoppani, matka Mario Montessori, lekarz, twórczyni systemu pedagogicznego, urodzona 31 sierpnia 1870 roku w miejscowości Chiarawall (Ancona) we Włoszech.

10 zasad Montessoriańskich

„Wspierać życie: oto pierwsza podstawowa zasada”. M. Montessori

Proces dydaktyczny

„Uczyłam się dziecka. Wzięłam to, co dziecko mi przekazało i wyraziłam to, i tak powstała metoda zwana metodą Montessori.”M.Montessori

Nauczyciel Montessori

„Nauczyciele nie mogą przypominać marionetek. Muszą być serdeczni, troskliwi i wyrozumiali”. M.Montessori