W edukacji montessoriańskiej lekcje prowadzone są przeważnie w małych grupach, dzięki czemu dzieci akurat zainteresowane danym tematem mogą go bardziej zgłębiać, a dzieci, które pracują wolniej mają więcej czasu na jego zrozumienie i przyswojenie. Zadaniem nauczyciela jest taki dobór materiału dydaktycznego by nie był on zbyt łatwy, ani zbyt trudny dla dziecka. W szkole tradycyjnej nauczyciel jest osobą narzucająca dyscyplinę, a zadaniem ucznia jest podążanie za nauczycielem. W szkole montessoriańskiej jest odwrotnie. Metoda Montessori wspiera samodzielność i samodyscyplinę dziecka oraz pomaga mu rozwijać własne zainteresowania. W konwencjonalnej szkole podstawowej nauczyciel referuje temat, co dodatkowo przy pomocy podręcznika prowadzić ma do zrozumienia i zapamiętania wiedzy. W Montessori dziecko samo zdobywa wiedzę poprzez pracę z określonym materiałem dydaktycznym. Po szkole Montessori dzieci są lepiej przygotowane do życia, ponieważ edukacja w szkole montessoriańskiej rozwija przede wszystkim pewność siebie, motywację wewnętrzną i kreatywność. Dzieci respektują zewnętrzne autorytety, dobrze funkcjonują w społeczeństwie, szanują innych ludzi, ponieważ w szkole dorośli odnoszą się do nich z szacunkiem.
Szkoła oferuje wyjątkowy, niestandardowy, żywy program nauczania, który rozwija umiejętność samodzielnego myślenia, a także uczy tworzenia projektów, wzajemnej komunikacji i prezentacji; program wzbogacony o wiele interesujących form aktywnego rozwoju i zajęcia poza murami budynku szkolnego. Nasi Uczniowie mają możliwość eksperymentowania, odkrywania świata przyrody, kultury i nauki podczas wycieczek szkolnych, wyjazdów, wyjść do różnych, ciekawych miejsc czy obiektów.
- I ETAP EDUKACYJNY obejmuje klasy I – III szkoły podstawowej – edukację wczesnoszkolną realizowaną w formie kształcenia zintegrowanego;
Celem ogólnym I etapu edukacji wczesnoszkolnej jest dążenie do ukształtowania systemu wiadomości i umiejętności potrzebnych dziecku w poznawaniu i rozumieniu świata, radzeniu sobie w codziennych czynnościach i wyzwaniach oraz do przekazania i nabycia przez Uczniów wiadomości niezbędnych do kontynuowania nauki w klasach IV – VIII szkoły podstawowej.
W ramach edukacji wczesnoszkolnej wyodrębnione są następujące obszary:
– edukacja polonistyczna | – edukacja matematyczna |
– codzienny język angielski | – zajęcia komputerowe |
– edukacja muzyczna | – zajęcia techniczne |
– edukacja plastyczna | – zajęcia kulinarne |
– edukacja społeczna | – wychowanie fizyczne |
– edukacja przyrodnicza | – katecheza Dobrego Pasterza |
Wszystkie obszary realizowane są na bazie materiału i pomocy montessoriańskich, które tworzą logicznie uporządkowaną całość programową.